zondag 31 oktober 2010

4 november 2010: Lars Ebert - Castrum Peregrini

Castrum Peregrini, hoek Herengracht/Beulingstraat lijkt een vrij nieuwe plek in de culturele wereld van Amsterdam. De geschiedenis van Castrum Peregrini gaat echter terug tot in de Tweede Wereldoorlog.
Op hetzelfde adres, Herengracht 401, had de jonge schilderes/glazenierster Gisèle van Waterschoot van der Gracht in 1940 een etage gehuurd waar tijdens de bezetting, jonge Duitse joden en enkele Nederlanders ondergedoken hebben gezeten. Castrum Peregrini dankt haar naam en bestaan aan de vriendenkring, die zich daar tijdens de onderduik geestelijk overeind hield door zich te concentreren op literatuur, poëzie en beeldende kunst.
Voor het Castrum Peregini van nu staan de begrippen vrijheid, vriendschap en cultuur centraal.

Tijdens de Museumnacht van aanstaande zaterdag is het programma er opgebouwd rond het thema tijd: ”Castrum Peregrini is een timecapsule: een gebouw vol voorwerpen en verhalen uit een andere tijd en met mensen van nu, jong en oud. Maak een reis in de tijd: ontmoet hele oude mensen (90+), raak geschiedenis aan en laat je spoor achter in de toekomst” (van de Museumnacht-website).

Lars Ebert, programmacoördinator bij Castrum Peregrini, komt naar de studio om te vertellen over Museumnacht en de bijzondere plek waar hij werkt. Jos de Jong is de interviewer.

Ook in deze uitzending: De keuze van Kloos, aflevering 5. Procedure is als volgt: Dichter/vertaler Hans Kloos mijmert er een paar dagen op los, trekt dan een bundel uit de kast, bladert en denkt: ja, deze! Zet opnameapparaat aan, spreekt enige inleidende woorden over het gedicht en draagt daarna zijn keuze voor. Deze week is dat een gedicht uit 1989, "een zeker in die tijd opvallend, vrolijk en blij gedicht".
(Deze aflevering van De Keuze van Kloos stond vorige week al aangekondigd)

Techniek is in handen van Meile Snijders.

Foto: Herengracht 401, Amsterdam door Jos de Jong


dinsdag 26 oktober 2010

28 oktober 2010: Ab Baars

Ab Baars is tenorsaxofonist, klarinettist en sinds enige jaren ook shakuhachi speler. Speelt solo en in zeer veel wisselende groepsverbanden. Vaste kracht in het ICP orkest, zijn eigen Ab Baars trio en het duo Baars Henneman.

Terugkerend woord in stukken over Baars: improvisatie. In een recensie werd zijn muziek ooit omschreven als “joyfully obstinate”. Hoe zullen we dat vertalen? Opgewekt obstinaat, blijmakend koppig? De interviewer van vandaag heeft het zelf ooit zo geformuleerd: Ab Baars verstaat de kunst zijn instrument te laten klinken als een schrille kreet in de nacht, net zo goed als dat hij in staat is een warm, wiegend traag gamelanachtige geluid tevoorschijn te toveren.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Luister zelf maar eens naar Gammer (nog wel even op play-►-knopje drukken)

Solowerk van Ab Baars is o.a. te vinden is te vinden op de cd's Krang (1989), Verderame (1997) en op het in juni verschenen Time to do my lions.
Ab Baars komt naar Radio PingPong om met Jos de Jong te praten over zijn muziek. Uiteraard zal er tussendoor veel werk van Baars te horen zijn. Composities/improvisaties (waar ligt de grens eigenlijk tussen die twee?) waarvan een deel live uitgevoerd zal worden in de studio.

Ook in deze uitzending: De keuze van Kloos, aflevering 5. Procedure is als volgt: Dichter/vertaler Hans Kloos mijmert er een paar dagen op los, trekt dan een bundel uit de kast, bladert en denkt: ja, deze! Zet opnameapparaat aan, spreekt enige inleidende woorden over het gedicht en draagt daarna zijn keuze voor. Deze week is dat een gedicht uit 1989, "een zeker in die tijd opvallend, vrolijk en blij gedicht".

Techniek is in handen van Matthijs Blonk.
Foto Ab Baars door John. R. Fowler

Luister naar de uitzending van 28 oktober 2010

(De keuze van Kloos verhuist naar volgende uitzending)

zaterdag 16 oktober 2010

21 oktober 2010: Femke van Zeijl

Vandaag gaat het bij Radio PingPong over Gin-tonic en cholera. Deze niet alledaagse combinatie verwijst naar de kloof tussen arm er rijk in vele Afrikaanse landen en is tevens de titel van het boek dat de jounaliste Femke van Zeijl schreef over haar twee jaar durende verblijf in zes steden in evenzoveel Afrikaanse landen.
Gin-tonic en cholera wordt aanstaande zondag in de Melkweg gepresenteerd. Uit het persbericht hierover: “Afrika verstedelijkt en moderniseert in hoog tempo en het duurt niet lang meer voordat er meer Afrikanen wonen in de stad dan op het platteland. Tweederde van de stedelingen in sub-Sahara Afrika is jonger dan 24 jaar. Deze jongeren zijn bezig met dezelfde zaken als hun Europese leeftijdsgenoten: muziek, films, uitgaan.”

Femke van Zeijl is door Jaïr Tchong uitgenodigd om in de studio te komen praten over haar boek, haar belevenissen, haar werkwijze en wellicht ook haar Afrika-verslaving. Lezers van NRC-Next hebben van haar laatste reis al verslagen kunnen lezen op haar blog City life in Afrika

Ook in deze uitzending: de vierde aflevering van De keuze van Kloos, de poëzierubriek van dichter/vertaler Hans Kloos.

Techniek: Matthijs Blonk

Foto Femke van Zeijl door Caro Bonink

zondag 10 oktober 2010

14 oktober 2010: Els Moors


Els Moors debuteerde in 2006 met de gedichtenbundel Er hangt een hoge lucht boven ons, twee jaar later verscheen de roman Het verlangen naar een eiland. Nu is daar de verhalenbundel Vliegtijd.

Els Moors gaat in haar verhalen ongemakkelijke situaties niet uit de weg. De toon ervan mag licht zijn, de pijn en de zwaarte van het leven klinken er wel in door.
Van de site van haar uitgever: “De verhalen in Vliegtijd gaan over de angst voor maar ook over het verlangen naar intimiteit. Moors zoekt daarbij de grenzen van het autobiografische op”
en
“Zo gaat ze naar een festival in Slowakije voor dichters uit alle landen van Europa. Ze wordt geconfronteerd met 27 labiele dichters, een overenthousiaste regisseur, een worsten bakkende organisator en een Roemeense die niet van plan is de kamer te delen. In een ander verhaal gaat een jonge vrouw schrijven in een Frans zomerhuis. Waar ze vanaf het begin al bang voor is, gebeurt.”

Els Moors woont in Brussel en komt in Amsterdam vertellen over haar werk. En Jos de Jong verzint voor die tijd een paar vragen.

Ook in deze uitzending: de derde aflevering van De keuze van Kloos: Hans Kloos introduceert met een korte inleiding een gedicht uit de wereldliteratuur.

De techniek is deze week weer in handen van Matthijs Blonk.

Foto Els Moors door Gelya Bogatishcheva

maandag 4 oktober 2010

7 oktober 2010: Johannes van de Weert, tekenaar Red Rat

tekening: Johannes v.d. Weert
De eerste Red Rat strip verscheen in oktober1980. een gestencilde uitgave op kringlooppapier in een oplage van 250 exemplaren. Titel: de feestdag. Het verhaalt over de kroningsrellen van eerder dat jaar. Na een maand volgt een herdruk (1000 stuks) en het verschijnt opnieuw in de avonturen van Red Rat deel 1 en 2 (4000 ex.), samen met ‘t nieuwe huis (over een “desperate kraakactie, slinkse politiek en rücksichtlos politiegeweld”).

Red Rat heeft niet alleen zijn gezicht laten zien maar bij veel van de toenmalige lezers ook een onuitwisbare indruk achtergelaten. Hoe rudimentair de tekenstijl en hoe zwartwit de visie (magere onderdrukte ratten nemen het op tegen de heersende corpulente varken) ook mogen zijn … Red Rat is een karakter dat twijfelt, zich afvraagt, vaak zijns ondanks bij dingen betrokken raakt, zich enorm kan opwinden, en na afloop vaak alleen achterblijft. Wijzer geworden? Misschien. Heel langzaam.

Tot in 1983 verschijnen tien avonturen, vijf dubbelalbums. Aan het einde van deel 10 neemt de hoofdpersoon bedremmeld afscheid van zijn lezers.

foto: Jos de Jong
De tekenaar Johannes van de Weert, die in de begintijd van Red Rat ook zanger van de Rotterdamse punkband de Rondos was, vertrok naar Amsterdam, zong enige tijd bij The Ex en legde zich hoe langer hoe meer toe op beeldende kunst “door middel van lucide tekeningen en zenkalligrafie”.

En dan is er begin 2009 opeens een nieuwe dubbelnummer van Red Rat. De avonturen nummer 11 en 12 spelen zich nog duidelijk af in de tijd dat Red Rat groot is geworden, sommige lezers menen zelfs een analogie te ontdekken met de geschiedenis van punkband de Rondos.

In oktober 2009 volgt een nieuw dubbelalbum waarin Red Rat zich “zwoegend een weg baant door het hedendaags consumentengewoel achtervolgd door een hardnekkig posttraumatisch actiesyndroom”

En het houdt maar niet op. Johannes van de Weert heeft de smaak kennelijk weer te pakken. Zaterdag 10 oktober wordt het nieuwste album van de avonturen van Red Rat gepresenteerd. En ja, opnieuw een dubbelalbum: deel 13 en 14: het bedrog en de eenzaamheid.

Presentator/gesprekspartner is Jos de Jong. En wat Red Rat in die 26 tussenliggende jaren deed, dat is maar een van dingen die hij wil weten.
_ _ _
Ook in deze uitzending: de tweede aflevering van De keuze van Kloos. Dichter/vertaler Hans Kloos introduceert met een kort geïmproviseerde verhaal een gedicht, waarna het gedicht door hem voorgedragen wordt.
_ _ _
Technicus bij deze uitzending van Radio PingPong is Matthijs Blonk

(citaten in bovenstaande tekst komen uit persbericht over de nieuwe Red Rat strip)